PROTEINPULVER - vad och varför?

För några dagar sen i samband med att jag la ut träningsvideo fick jag en kommentar av en tjej som skrev:
"Skulle du kunna göra ett inlägg om proteinpulver och vad/varför/hur du använder det? Vill också börja men mamma är svårövertalad. Så vill ha tydligare argument. Ta detta gärna så fort som möjligt. Tack :) Asbra inlägg förresten, fortsätt med dom! :D"

Självklart kan jag försöka förklara. Jag måste dock säga att jag inte är utbildad om det och har ingen annan kunskap om ämnet än det jag läst mig till och hur min egen uppfattning är.
 
Protein är ett av de ämnen kroppen behöver, och protein är extra viktigt när man tränar. Ämnet protein som finns i shakear och bars är inte ett bättre protein än i det som finns animaliska livsmedel som kött, mjölk, fisk och ägg och vegetabiliska livsmedel som ärtor och bönor. Livsmedelverket råder att 10-20% av den dagliga kosten ska innehålla protein för en vanlig, rörlig person. Dock om man tränar väldigt hårt och mycket ökar ju även energibehovet, och som styrketränare behöver man få i sig lite mer protein än en konditionstränande person gör. Men även här är "vanligt protein", alltså sånt som finns i mat, lika bra som proteinpulver. Det finns alltså inget svar på när man ska/inte ska använda sig av proteinpulver, det måste man känna och räkna på lite själv. Hur mycket energi får/gör din kropp av med egentligen?
 
I oktober ungefär köpte jag mitt första gymkort på Friskis och Svettis i hudiksvall. Jag tränade ungefär 2-4 gånger i veckan, blandade styrketräning i maskiner med konditionsträning på cardiomaskiner. Samtidigt åt jag enligt GI-metoden som kräver att man ska hålla sig ifrån (särskilt ljusa) kolhydrater. Jag åt alltså bara kött och sallad. Kroppen reagerade på att jag började röra på mig mer och jag blev väldigt trött speciellt efter varje pass, men även de dagar jag inte tränade. Jag sökte runt lite och och efter ytterligare en månad pratade jag med mamma om att beställa proteinpulver för att det kanske skulle hjälpa mig. Jag orkade ju varken träna eller plugga längre.
          Jag beställde hem ett pulver som hette PROtein by Charlotte Perelli som är ett pulver framtaget för tjejer som vill bygga muskler men även äter efter en diet, ex. GI-metoden. Men samtidigt som jag började med pulvret började jag sakta men säkert mig på att äta kolhydrater igen, och jag kände mig plötsligt så mycket starkare. Nog för att pulvret säkert hade en inverkan där, men den största anledningen var garanterat att jag började äta som en tränare bör äta. Såna där dieter riktar ju sig främst mot personer som vill gå ner i vikt, jag går ju bara uppåt nu nästan ( i muskler).
 
Jag har fortsatt med pulver sen dess, en shake efter varje träningpass, och jag tycker att det fungerar bra. Om jag hade klarat mig lika bra utan det kan inte jag svara på, jag har ju liksom inte testat. Men eftersom att jag gymmar 4 mil från mitt hem så är en proteinshake ett snabbt och enkelt sätt för mig att snabbt återställa kroppen med de ämnen den behöver, bara att tillsätta vatten - skaka - dricka.
          För ett tag sen utvecklade jag mitt träningsprogram också och började lyfta tyngre vikter, och fick ett "splitt-program" där jag tränar specifika muskelgrupper per pass. Därför känns det också mer nödvändigt nu att ha proteinpulver till hands, när jag tränar hårdare och mer. Jag skulle som sagt lika gärna kunna ha med mig en burk keso, kvarg eller annat protein och kolhydrate-rikt mål, men hur praktiskt är det att ha i skåpet i skolan i 5-6 timmar? Inte så värst. Tränar  jag i gnarp (hemma alltså) föredrar jag hellre att ta ett ägg, ett glas mjölk och en hårdbrödmacka istället. Dock tycker jag att det är rätt svårt att äta direkt efter ett hårt styrkepass, och där igen kommer fördelen för mig med proteinshaken som är i flytande form.
 
Det är viktigt att komma ihåg att man absolut inte ska ersätta en måltid med en proteinshake eller en proteinbar, DET ÄR ETT TILLSKOTT. Alltså för de som inte får i sig tillräckligt i maten! Proteinpulver ger till dessa personer en muskeluppbyggnad och återhämtning efter träning.

Jag har precis beställt hem ett nytt vassleprotein från gymgrossisten, whey-80. Har bara hunnit testat det än gång men jag har hört gott om det. "Whey-100 och whey-80 är vassleprotein som är två av de mest populära och användningsnyttiga proteinpulver man kan få tag på" enligt en källa från http://atletisk.se/.
Citerar även från min vän Lars: "Men det alla stirrar sig blind på är proteindrinkarna. Det är maten som gör allt, hur du äter, hur mycket m.m. Protein är för att fylla på som mellanmål" och det är som sagt väldigt viktigt. Tänk inte att så fort man börjat träna är man i behov av proteinpulver - man måste känna efter själv.
 
Sammanfattning då som svar på din fråga Carro:
* Vad? - PROtein by Charlotte Perelli Jordgubb och Whey-80 Cookies and Cream från gymgrossisten
* Varför? - För att jag var väldigt trött sen jag började styrketräna mer, och i samband med att jag slutade med GI-metoden har jag helt enkelt fortsatt med proteintillskotten för att jag tror att min kropp är behov av det och jag känner mig piggare och starkare. Det är ett enkelt och snabbt sätt för kroppen att få de ämnen den behöver när man tränar mycket!
* Hur? - En proteinshake efter varje träningspass. Jag ska även börja inta en varje morgon nu också.
 
Lycka till Carro, läs igenom inlägget med din mamma och diskutera vad som är bäst för just dig. Prova dig fram! You go girl :)
 
 



Kommentarer
Postat av: Princess Largo

Har du testat one whey? Har hört att dom är sjukt goda ! Beställde precis hem en jordgubb vit choklad smak :D

2013-04-28 @ 21:03:54
URL: http://www.nattstad.se/largos
Postat av: Isabelle

Hej! Du ger mig så mycket inspo, jag läsare din blogg varje dag! Har några frågor som jag undrar efter alla träningar och nyttig mat, har du gått ner någonting i vikt? Isf hur mycket och vad väger du just nu? Jag försöker träna nästan varje dag, men ingenting händer för mig. Tänkte bara roligt att höra hur de är för dig eftersom du är inspo för mig.

2013-04-30 @ 18:04:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0