GI-RECEPT - ÄPPELPAJ



Eftersom att jag inte hann igår så tänkte jag ge er receptet på pajen jag gjorde igår! Jag är allergisk mot äpplen och kan bara äta dom i form av varm äppelpaj, så igår åt jag äpplen för första gången på kanske 2-3 år! Satan vad gott det var!
Detta är ett recept för 4 pers, men det gick lika bra att halvera det som jag gjorde! :)

GI-ÄPPELPAJ, 4 pers:

3-4 små äpplen
3 msk av antingen farinsocker, rörsocker (råsocker), fruktsocker eller honung. Välj en sockerform, ta det du har hemma!
2 tsk kanel eller 2 tsk kardemumma
50 g smör/margarin

Till själva pajdegen: 2-3 dl av t.ex. havregryn, mandelspån, hackad sötmandel, hackade hasselnötkärnor, hackade valnötter, kokosflingor, ströbröd, vetemjöl och mandelmassa.
(Jag som är nötallergiker men som ändå ville ha en nyttig paj valde 1 dl fiberberikade havregryn och 1/2 dl kokosflingor. Glöm ej att jag halverade receptet! Tänk på att ströbröd, vetemjöl och mandelmassa har högre GI än övriga ingredienser!)


SÅHÄR GÖR DU:

Skala äpplena och skär i mindre bitar, och lägg dom sedan i en ugnstålig smörad form.
Strö över sockret (ev. honung) och kanelen/kardemumman.
Strö över dom ingredienser du valde från pajdegslistan.
Hyvla smöret med en osthyvel och täck över pajen.
Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 15-20 minuter.

Servera med antingen yoghurt, vispad grädde eller marsansås! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0