patetiskt!

Alltså fyfan, detta är sjukt?! "Ååh vi så mycket bättre på bergsjö, sån bra skola!"
Okej, jag kanske ska ta det från början för er som inte bor runt nordanstig och hudik. Men högstadiet jag gick på hette backens skola, och låg i harmånger. Några kilometer därifrån i en annan by - men i samma kommun - ligger bergsjö högstadie. Det behövdes göra beskärningar på dels personal och dom
Hade inte råd att ha kvar lokalen, så efter mycket om och men beslutade dom att backens skulle läggas ner, och bergsjös vara kvar. Dom hade inte ens några anledningar varför det blev så och inte tvärtom. Det bara ÄR så, bergsjö är huvudorten i kommunen. Iallafall, nu har dom byggt om bergsjöbusshållplatsen för att det blev så extremt rörigt med alla bussar nu, antagligen inte billigt. Det är egentligen för lite lokaler i Bergsjö, bra?
Och dom värmer fortfarande upp backens så att mellanstadiebarn i harmånger kan ha syslöjd/träslöjd, och så att dom plus högstadie i hudik kan använda hk-salen. WHAT? Läre fortfarande bli lika dyrt?

Nu hade jag turen som precis hann gå ut nian innan den stängdes, och under dom 3 åren jag gick där trivdes jag så sjukt bra. Mamma och pappa och syster hade gått där, det hade alltid funnits liksom! under dom åren hann man få bra kontakt med lärare som brydde sig om en, och jag såg kanske högst 2 slagsmål eller mobbningar. På Bergsjö händer det hela tiden. Man hör det från eleverna och man kan läsa om det i tidningarna. Visst, det är inte byns eller byggnadens fel, men det kan inte heller ligga helt på eleverna? Vart är sammanhållningen? Det är lärararna plus ev. Stödgrupper och kamratskaparna som måste se till att det är en bra stämning.

Ne, fan säger jag bara! Inse att det var ett stort misstag att lägga ner backens, alla trivdes = bättre närvaro och undervisning, så det så. Tack för mig, hej.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0