SVAR OM LÄGENHET

"Hej, jättefin blogg du har! 
Var lite nyfiken och tänkte fråga hur du lyckades få en sån fin och bra lägenhet så snabbt? Och hur har du råd med hyran eftersom du bor själv, endast studerar och det är en 2a? för dom brukar väl vara lite halvdyr i månadskostnaden? Får du hjälp av dina föräldrar? 
Kram/ Vilsen student som söker eget. "


Den här frågan fick jag av en läsare för några dagar  sen, så tänkte svara så gott jag kan just nu.
Börjar med att tacka, roligt att du gillar den! :)

Jag letade lägenhet i ett par månader men hittade inget som föll varken mig eller mina föräldrar i smaken, tills vi hittade den här. Det är det första du bör tänka på när du letar, ni bör vara överens om dina föräldrar ska trivas med att hjälpa dig. För ja, mina föräldrar hjälper mig väldigt mycket med lägenheten vilket jag är obeskrivligt tacksam för, och utan dom hade jag fortfarande bott i Gnarp! Det är nog få skolungdomar som skaffar lägenhet och betalar allting själv, det är högst omöjligt att betala hyra/mat/el/internet/övrigt när man går i skolan med en inkomst på 1050 kr. 

Jag håller med, jag har fått en riktigt bra lägenhet på ca 2 månader (bott här i 1 mån). Vissa har nog vid det här laget "bara" en säng och möjligtvis ett bord att äta vid. Jag trivs bra i mitt nya hem nu, men utan dessa saker kan jag ärligt säga att jag nog skulle må rätt dåligt här. Eftersom att jag är ensam i princip dygnet runt så behöver jag alla dessa saker runt omkring mig, haha... Men allt är självklart inte i toppklass, det kan man inte förvänta sig. Man får skaffa sig sak för sak.
 
För att komma till saken: Ja, mina föräldrar hjälper mig. Innan jag flyttade kom vi överens om vad jag skulle betala själv och vad dom skulle bidra med. Jag har precis fått ett extrajobb så de extra hundralapparna jag får i månaden ska jag spara, så jag kan betala tillbaka för de möbler och annat som vi (dom) har köpt såsmåningom. :)

Haha ja, hyran är halvdyr, så kan man säga.. Men jag valde bort busskortet och får inackorderingstillägg från kommunen istället, så trots att det inte är jättemycket pengar man får så är det ändå bättre än inget! Cykel och benen som gäller här nu! 

Man får inte vara så kräsen när man ska flytta. Jag tycker det är skönt att ha ett "komplett" hem redan nu, men det är bara tevebänken, soffbordet och sittmöbeln + skohyllan i hallen som jag köpt ny, och dessa var väldigt billiga eller låg på kampanjpriser. Jag har tagit i stort sett alla andra möbler hemifrån, köpt begagnat eller fått låna av släkten. Till andra måste-ha-prylar har jag varit på ikea, albert och herbert, dollar, öb, secondhand-affärer och letat grejer, eller tagit hemifrån. Secondhand är GRYMT! Jag hittade tillexempel en vattenkokare för högst 50kr (minns inte riktigt) och 6 fina muggar för 30 spänn, 30 SPÄNN! Urbilligt! Mina morföräldrar och deras vänner har hjälpt till jättemycket med köksutrustning, såsom bunkar, skålar och ugnsformar, sånt som annars kan dra iväg med hundratals kronor. 

Mycket som gör lägenheten fin är småsaker, som tavlor, blommor, ljusstakar, ljuslyktor osv. Det behöver inte vara så komplicerat, nästan alla har nog en ljusstake hemma som man kan ta med sig. :)


Mina personliga tips för att klara sig så bra som möjligt:
* Planera dina matinköp. Kolla på priserna när du handlar och leta gärna sånt som det är extrapris på, t.ex. köttfärs som man kan frysa in och ta fram när man vill äta det.
* Gör matlådor. Gör dubbelt så mycket mat och frys in det som blir över, det kan kännas onödigt att spara pyttelite annars men pyttelite blir jättemycket i längden. "Tänk på barnen i afrika."
* Spara alla kvitton. Jag sparar alla kvitton jag får när jag handlar, och skriver upp alla utgifter så jag vet hur mycket det går åt varje månad. Det är jättebra att ha en uppfattning om hur mycket det går åt. Återigen, lite blir mycket tillslut!
* Köp billigt. Secondhand somsagt, det är inget fel med det! Och facebooks köpochsälj-sida, vilka fynd man kan göra! 
* Jämför priser. Köp mycket på öb/dollar etc. Varför köpa schampo och tvättmedel på ica för 40-100 kronor när man kan få samma varor för halva priset? Perfa!
* Var sparsam. Att bo själv kanske låter jätteflott och hur härligt som helst, men faktum är att fritiden blir tajtare. Man har inte råd att gå ut och äta och festa och shoppa varje vecka, och dessutom kommer man få en massa disk och städ att ta hand om så tiden har man inte heller. ;)


Hoppas du har lite hjälp av mina svar nu, och lycka till med lägenhetsletandet. Kram Josefine!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0